SLJY ry on erittäin pettynyt ANS Finlandin kanssa pitkään käytyjen TES neuvottelujen tilanteeseen.

Työnantajamme ANS Finland sekä Palta eivät ole osoittaneet halua sopia työehdoista, vaikka neuvotteluita on käyty jo vuoden 2017 syksystä alkaen.

Valtakunnansovittelija on tehnyt jo kaksi sovintoesitystä, jotka SLJY on hylännyt. Ensimmäinen niistä ei ollut ns. yleisen linjan mukainen. Toinen puolestaan olisi toki tuonut yleisen linjan mukaisen palkankorotuksen, mutta ei olisi tuonut minkäänlaista ratkaisua lennonjohtajien ikääntymiseen eikä pienimpien lentokenttien palkkaepätasa-arvoon liittyviin ongelmiin, kertoo SLJYn puheenjohtaja Roy Myrberg.

SLJY ry on käyttänyt erimittaisia pistelakkoja saadakseen aikaan neuvottelutuloksen jo pitkään muhineessa työehtokiistassa. Lennonjohtajat ovat ajoittaneet kaikki työtaistelutoimenpiteet siten, että niistä ei aiheudu minkäänlaista haittaa lentoliikenteelle eikä lentomatkustajille, kertoo pääluottamusmies Katariina Syväys.

Paltan nyt asettama täysi työsulku, joka ajoittuu Itä- ja Pohjois-Suomen hiihtolomaviikolle, tulee aiheuttamaan viiveitä ja jopa peruutuksia lentoliikenteelle. Pidämme tällaista toimintaa edesvastuuttomana, painottaa Roy Myrberg. Olisi todellakin aika päättää pitkään jatkunut kiista ja siirtyä takaisin neuvottelupöydän ääreen, jo kuluvalla viikolla, Myrberg jatkaa.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Roy Myrberg, puh. 045 131 6160, puheenjohtaja@sljy.org

Pääluottamusmies Katariina Syväys, puh. 045 882 5308, luottamusmies@sljy.org

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry on Suomen lennonjohtajien ammattijärjestö, jonka tarkoitus on valvoa jäsentensä ammatillisia, oikeudellisia ja sosiaalisia etuja sekä edistää ilmaliikenteen turvallisuutta ja joustavuutta. Yhdistys on itsenäinen sopimusosapuoli ja edustaa yli 90 % suomalaisista lennonjohtajista (jäseniä n. 270). Yhdistys on perustettu vuonna 1952. SLJY on kansainvälisen IFATCA:n (International Federation of Air Traffic Controllers’ Associations) perustajajäsen.

Suomen Lennonjohtajien Yhdistys ry on Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry:n jäsenyhdistys. YTY on palvelu- ja edunvalvontajärjestö yksityisaloilla toimiville ylemmille toimihenkilöille, esimiehille ja asiantuntijoillehttp://www.yty.fi/